Cash is king

Tänkte att jag skulle dela med mig av några fina minnen från ett hygge.

Första dagen, se på de förväntansfulla jävlarna som inte har en aning om att det är ett ondskefullt hygge de ska sätta plant på. Om ni undrar varför vi sitter på släpvagn efter en traktor så är det för att det var vårt transportmedel mellan bilen och hygget....sweet.

Andra dagen, nu vet vi vad som väntar men endå ser jag idiotiskt glad ut.

Tredje och sista dagen. Jag vaknar kl 5:40, känner ångesten och tänker tillbaka några veckor när jag brukade gå och lägga mej vid den här tiden, det var roligare men lika slitsamt....
Men lite kul hade vi oxå, om Emelies lår t.ex. hon hade blivit sparkad av en häst och benet såg & kändes inte klokt ut (Ja, jag kände på låret, men det var ju helt fucked up), Emelie såg inte heller klok ut när hon linkade runt på hygget. Jag tror inte att nån har ramlat så mycket sedan vi tog ut vår kusin (uppväxt i göteborg) i skogen.
Jag tröstade Emelie med att snacka lite skit om hästar men Emelie tyckte inte det var värst kul. Då slår det mej att har man typ 100 hästar hemma och inte tycker att det är något fel i att plocka deras skit hela dagarna så gillar man nog hästar. Smidigt byter jag ämne till att snacka skit om hygget och där hänger Emelie på. Det är dåligt markberedat, de som kört skogsmaskinerna måste haft en promille som aldrig understeg 3.8, det är steningt (bitvis) och har en sjö... what, ett hygge med en sjö?! Men det är ju nån som ska ha det å om jag säger så :P.

Men vi fick ju cash och en snygg bonnbränna :)

Åsarnabrud Frida - Captain Awesome

sunny day

Ja, efter 5 dagar av stenhård (?) träning är nu alla rejält möra inför den sista och avslutande dagen imorrn.

Ikväll hade vi också vägstädning med klubben, såpass att vi missade grillbuffén på Skicenter... Tråkigt, Dennis som hade grillat så fint :)

Iaf, vi fick ju till en hel del skit i regnet. Bland annat 4 flaskor champagne, 1 lådvinspåse, ett trasigt däck, ungefär 5 backar öl, ett antal dunkar som innehålligt diverse vätskor och en hel del vägpinnar. Har jag missat nåt? Förutom de 3000 Red Bull burkarna... Och en kofångare, troligen från en SAAB model äldre.

Uschusch... Men a de är ungefär de vi har gjort. Tränat, ätigt, sovit och plockat skräp.

Åsarnabrudarna

Upptaktsläger 2010

Ja då var alltså de här med läger igång. Detta tillsammans med skiduniversitetet. Har genomfört första dagen och den var inte nådig... Mattis kör hårt med oss, eller han sätter hårta planeringar ;)

Dagen började med samling på Skicenter, 1.30 timmas stod på schemat (som tog 2h). Vi Åsarnabrudar tog täten direkt, såklart ;) Storhallsborna var lätt lättkläddast! Frida måste ha smittat med sin eskimåfeber...

Iaf, turen gick över stock och sten och leriga pölar.. Några hade t.o.m karta!! Och vi höll ju nästan på att springa helt åt helvete men de klarade vi diskret upp med en liten tur genom granskogen. Lyckliga över att vara hemma där de vankades mat och vila, och jobb för nån.

Eftermiddagspasset på rullskidor tog oss genom Storhallen mot Skåldammen, över 12 km grusväg och förbi lösdrivande hästar. Lite gnetigt på slutet där vissa blev upplockade av Mattis och bussen. Middagen var efterlängtad och alla åt... Mycket. Speciellt Calle H som satt längst. Glömde salladen ju!!

Så ja, imorrn väntas de första intervallpasset i Storhallen. Jippie.

Åsarnabrudarna - mör i bena

K21

(Dressmanreklam-röst)
Grattis Katja, den 21 födelsedagen har kommit till dig... Därför vill vi just nu ge ett extra stort grattis till just dig idag!

Iaf, grattis Bruden! Smörgåstårtan var asnice! ;)

Åsarnabrudarna

Frigörande? Japp

"Dansa som ni vill och låt musiken bestämma vad ni ska göra"
*SMACK!* Frida låter sin arm dansa hårt in i Lisa.
- AJ! Vad fan gör du!
- Det var musiken som sa att jag skulle göra det.

Ja, så kan det gå när man är på frigörande dans.

spring en mil vinn en bil.

Fan brudar är lite besviken på att ni inte ställde upp i gårdagens löpartävling! Jag fick helt ensam representera Åsarnabrudarna...

Iaf, starten var alltså vid Bilbolaget i Östersund för er som inte visste de. Och distansen var 10 km ;) Hämtade ut nummerlappen, sprang några varv runt "kvarteret" och chillade sista 10 minuterna innan starten. Väl igång kändes det bra, relativt pigg i kroppen och tänkte att de här kan nog gå bra de...

Rolig grej: de tre första funktionärerna vi springer förbi är Ullis, Björn och Rolf Jakobsson. Tog de som ett gott tecken!

Banan var lagom kuperad och rolig! Omväxlande asfalt, gräs och elljusspår. Hade några tjejer som man kunde ta rygg på annars sprang man mest för sig själv. Kul Erika att du hejjade på så ivrigt! Johan du får lite minus för dåligt hejjande, hörde dig inget ;) Erika tyckte för övrigt att jag hade ett lätt steg med ca 2 km kvar till mål. De och high-fiven gav mig styrka att ta mig över ängen in till stadionområdet!

Blev en sluttid på 44.03 min och en 4:e plats, väldigt nöjd må jag säga!

De lilla minuset om själva arrangemanget var väl prisutdelningen som var lite väl långdragen... Och komplicerad. Vann ju inte bilen heller men om alla deltagare hade lika stor chans så hade jag lite större ;) Annars en riktigt go tävling!

Var också till frissan idag och fick en ny hair cut! :D So fresh...

Åsarnabrud Petra - mör

Petra vänd dig inte om nu men där borta kommer Lars Vegas trio...

Okej, dagens kändisspan på stan är väl när 4 av 5 ur Lars Vegas Trio kommer från torget och går förbi oss på uteserveringen, in på Törners! Elvis, Martin Bianco, Jan Fransisco och n´Anders! Hur coolt Brudar?! Vem kan inte alla låtarna på deras julskiva från -91...

Sen kom Emil Jönsson med snabba steg in på fiket! Skulle väl köpa färska bullar... ;)

Ja de var nog allt.

Åsarnabrud Petra - danssugend

NOOOO!!

Men vad i H*lvete?!

Åsarnabrudarna -
är detta vad vi vill ha?

Litt mer unik än du!

För er som inte redan har listat ut detta så kan jag tala om att föräldrar är konstiga!! Ena stunden klagar dom på att man sitter för mycket vid datorn och nästa så vill dom att man ska sitta där och skriva på bloggen bara för att dom ska ha nåt att läsa om.
Så, för er föräldrar och alla andra nyfikna läsare tänkte jag berätta vad jag och Frida har haft för oss i helgen.

Medan dom flesta skidåkare har plockat fram rullskidorna eller åkt på cykelläger till Mallorca tog vi fram skräpskidorna och stack upp på fjället. Strålande sol och hur bra skare som helst!! Finns fortfarande mycket snö kvar så nu hoppas vi på kallgrader under nätterna så vi kan fortsätta åka skidor ett tag till. Vi har ju bara åkt skidor på natursnö i 7 månader... Med macka i vätskebältet gav vi oss iväg. Mot Lundörrspasset styrde vi våra skidor och efter en timme var vi framme. Tog en titt i den lilla stugan och skrev i gästboken. Åka samma väg tillbaka är inget alternativ för oss så efter en titt på kartan och planerande av färdväg skidade vi vidare. En fjärdedel var avklarad och nästa stopp skulle bli vid Lundörrsstugorna. Med den lilla vind som var i ryggen och solen i ögonen kunde vi inte annat än att tycka synd om alla andra som inte var på fjället. Efter 55 minuters skidåkning på myrar likt en motorväg och lite "spring på tuvorna" hittade vi stugorna och några ölburkar, vi nöjde oss dock med en macka och lite vatten. Frida får efter en stund syn på ledkorsen som går spikrakt upp över fjället och vi överväger en kort stund att åka till Vålådalen istället. Efter lite överläggande kommer vi dock fram till att vi nog inte kan åka dit utan det är bara att ta sig i kragen och börja klättra. Inte blev det bättre av att Stum Björn tog oss halvvägs upp. "Nu kan det iaf inte bli mer uppför" säger Frida när det äntligen börjar gå lite utför och vi kan lägga några schyssta 8:or. Men oj vad fel hon hade!! Leden svängde 90 grader och det enda vi såg var en vit fjällvägg och några ledkryss. Bara att börja klättra. IGEN!! Ett kryss i taget och sen efter mycket slit var vi ÄNTLIGEN uppe!! Den hemska backen glömde vi fort när det började gå utför och vi fick köra några riktigt fina lång-svängar ner mot Dörrsjön. Tog ett snabbt litet stopp och åt lite macka och några stenhårda russin innan vi påbörjade den sista biten ner mot bilen. Trots att det var den 9e maj och klockan började närma sig 14:00 så var det fortfarande jättebra skare!! Spurtade sista milen mot bilen och väl tillbaka i Tossåsen efter nästan 5 mil på skidorna stannade vi klockan på 4:45. Trötta men glada klappade vi oss själva stolt på axeln, bytte kläder, åt lite mat och sen körde vi hem. När vi kom hem tryckte vi en Paradis-ask, gött!! Till efterrätt drack vi nya Oboy med daim, det var också gött!!

Halvvägs
Äntligen uppe, två tummar upp!!

Under helgen har vi också hunnit med att ta en promenad till Ko-hålet och skjuta en fiskmås. One down, two to go!! Och till er som undrar så får man skjuta fiskmåsar, det är skadedjur och man får till och med skottpeng för dom. 5kr per fot...

Vill även passa på att TACKA alla alpinister för en mycket bra fest förra tisdagen!! Grymt roliga lekar och riktigt kul med tema!!

(Snart kommer även ett inlägg om vad vi gjorde för två helger sedan...)

Åsarnabrudarna Lisa & Frida - Mot nya äventyr!

fortsättning följer...

Åsarnabrudarna - Har fullt upp...

Vinterns sista skidåkning

... Gick såklart till Helags!! Kl 07.00 var vi alla samlade i gymnasiebussarna: Petra, Frida, Katja, Jens, Mattias, Carl, Victor, Henrik, Niklas och Alexander. Och Otto och Urban. Som vanligt så pratades de hela vägen upp till parkeringen, Frida skröt om hur hon bland annat lyckades sabba tre crossar a' 200.000 kr st, på en sommar... Katja och Petra var riktigt impade men så är ju pengar inget problem för Frida ;)

Iaf, vi drog iväg mot Helags fjällstation. Solen stekte och vinden svalkade. Körduglig skare var det också. Efter en kort paus med lite fika hade vi organiserat ihop en toppbestigning och Predikstols-tur! Vi brudar + tre grabbar och Otto började skida mot toppen, 100 minuter senare stod vi på toppen! Och den har aldrig varit vackrare... Vi tog lite bilder och beundrade utsikten innan vi drog oss ner för den 50 minuters utförsåkningen! Lite knivigt före med tanke på den drivsnö som hotade ta tag i skidorna och slänga en all världens väg... Därav en handfull vurpor.

Vi brudar orkade inte vänta på de andra gänget vid stationen så vi började åka själva ner till bussarna. Nu bar inte skaren så bra vilket gjorde de hela skitjobbigt... Dessutom hade snöbron över ån rasat fast de löste vi på ett annat sätt: ny väg!

Väl i bussen intogs resten av maten och klädbyte. På vägen hem sov de flesta.

Molnkant som hotade vädret!

Härligt med mkt snö!

Tappra brudar klättrar (obs, mkt brantare än på bilden)

Härligt härligt, men farligt farligt...

Frida posar

Norge!

Gänget

6 Fischer och 1 Madshus...

Åsarnabrudarna Petra, Frida och Katja - härlig t

forum 2010

Ojojoj! Vi hade så kul förr förra helgen att vi inte har hunnit skriva om de!

Iaf, som vanligt: Vårforum på Vemdalsskalet! Det var 5 förväntansfulla ungdomar som begav sig och hämtade ut nyckeln...

Men först, Petra, Katja opch Lisa K gjorde en insats för laget och for till Svensta och handlade mat och diverse förnödenheter! Storhandling på ICA. Bara en liten katastrof sabbade stämmningen en aning... Taggade till på Dollarstore på platsstolar och lekte med blinkande leksaker...

Tillbaka: Solen sken och vi var taggade som fan. Till tänderna. Stugan var väldans snygg! Helt nytt kök och övervåning! Myysigt ;p Stoor veranda där det glassades som aldrig förr. Bastu...

Vi gjorde oss hemmastadda, plockade in, fram och hällde upp... Allt var perfekt! När resten kom vart det bara bättre. Och resten av helgen behåller vi för oss själva ;) Kan iaf skryta med snyggaste after ski-outfitsen ever och lyxmiddagar! Toppenturen till toppstugan och GRYM after ski gjorde helgen till ett fett smycke att hänga i granen!

Vi fann också några nya vänner som visade sig var lika sjuka som oss... Manliga motsvarigheten liksom. Fantastiskt, grymma grabbar och grannar! Servade oss med diskmedel och för-och efterfest! Och allt däremellan! Ett stort tack till Saxsliparn, Ärslet, PA, Johan L och Johan H! Grattis, vi har 2 Lisa:or!

Nog om de. Imorgon är det skiduniversitetsfesten (puh, långt ord...) som gäller! Men sen börjar allvaret igen...